Hemels van der Hart

Het is natuurlijk een tikkeltje stom om in een advertentie te schrijven. Dat het ons best vaak gebeurd is dat we een geniale strategie hadden ontwikkeld waar vervolgens niemand ooit meer iets van hoorde. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het waar is. Regelmatig eindigden we met een rapport, een bureaula en een oorverdovende stilte. En als er nu iets frustrerend is, dan is het wel keihard werken aan een veranderstrategie, waarna alles bij het oude blijft.

Van alle redenen waarom een strategie niet gerealiseerd wordt, staat ‘intern draagvlak’ strak op nummer 1. Dat gebrek aan draagvlak komt meestal niet voort uit een gebrek aan geloof in de strategie, maar een gebrek aan bewustzijn. Het bewustzijn dat ieder mens zelf het verschil kan maken. Het systeem, de structuur en de cultuur blijken vaak stevige, beperkende overtuigingen. “Maar dat kan IK toch niet zomaar anders gaan doen?”

Dus als we nu een strategie opleveren, bieden we meteen een stevig intern ontwikkeltraject aan. Met daarin twee doelen: teams hun eigen doel binnen de strategie laten bepalen en individuen bewustmaken van het feit dat zij zélf het verschil maken. We hebben dat nu een keer of tien zo gedaan. En je gelooft je ogen niet. Zullen we er wat meer over vertellen bij een kopje koffie?